polohovací zařízení slouží k ovládání kurzoru na obrazovce
mechanické myši
využívající kuličku, která otáčela kruhem s kontakty
optické myši
snímají obraz podkladu, osvětleného pomocí LED nebo laserové diody a vyhodnocují posuv obrazu vůči předchozímu snímku
touchpad, trackpoint, trackball
Dotykové obrazovky
dotyková obrazovka = elektronický vizuální displej, který dokáže detekovat přítomnost a místo doteku na zobrazovací ploše
Technologie dotykových obrazovek
Rezistentní (odporový)
panel dotykové obrazovky se skládá z několika vrstev ⇒ nejdůležitější jsou dvě tenké elektricky vodivé vrstvy, oddělené úzkou mezerou
když objekt, jako je prst, stlačí místo na vnějším povrchu panelu, dvě kovové vrstvy se v tomto místě spojí ⇒ panel se pak chová jako pár napěťových děličů s připojenými výstupy
tento typ obrazovky využívám zejména u starších dotykových zařízení
Kapacitní
skládá se z izolantu (sklo) potaženého transparentním vodičem (slitina oxidu inditého a cíničitého)
princip: dotýkání se povrchu obrazovky ⇒ narušovaní elektro-statického pole obrazovky ⇒ změna v kapacitním odporu
lokace místa dotyku je poté poslána k řadiči pro zpracování
Tento typ dotykových zařízení je nepoužitelný v normálních rukavicích
rukavice k ovládání této dotykové obrazovky mají na konci prostředníčku, ukazováčku a palce elektro-magnetický vodivý materiál
Herní zažízení (joystick)
joystick = pákové polohovací zařízení používané hlavně k ovládání her
jeho použitím se šetří klávesnice a zjednodušuje ovládání
je tvořen pákou připevněnou na základně
směr vychýlení páky určuje pohyb kurzoru nebo nějakého objektu po obrazovce
na páce jsou dále tlačítka která plní různé funkce
Zvuková zařízení (mikrofon)
zvukové vstupní zařízení určené pro přeměnu akustického (zvukového) signálu (rozhýbáním membrány v mikrofonu) na elektrický signál
jako vstupní zařízení počítačů se však dočkaly až r. 1989 s příchodem prvních zvukových karet.
Obrazová zařízení (webkamera)
pořizuje obraz, který většinou promítá na internet ⇒ díky tomu je aktuální záběr dostupný uživateli na počítači s připojením k internetu kdekoliv na světě
Skener
převedení fyzické 2D nebo 3D předlohy do digitální podoby pro další využití pomocí počítače
snímá barvu odraženého světla od papíru
černobílý skener
umožňuje snímat pouze v odstínech šedi, barevné odstíny jsou do nich převedeny
barevný skener
dovoluje snímat nejen v odstínech šedi, ale i v barvách
většina dnešních scannerů ⇒ možnost snímat v “TrueColor” (tj. 16.7 mil barev)
Výpočet velikosti fotky, známe-li její rozměry v cm, Obrazovou hloubku (bit) a rozlišení skeneru (dpi)